Sunday, July 30, 2017

Cerita Di dalam tren KTM

Naik KTM dari Seremban ke Nilai, sambil berdiri (biasalah penuh petang hari minggu ni) nampak dua kelibat pelajar lelaki (kolej @ universiti), seorang Melayu dan seorang Cina sedang duduk sebelah- menyebelah.

Pelajar Melayu memakai earphone sambil membaca buku. Pelajar cina asalnya hanya duduk diam sambil belek-belek telefon pintar. Bila dia tengok pelajar lelaki di sebelahnya sedang khusyuk membaca, dia letak telefon dalam beg..

Serta merta dikeluarkan buku nota atau buku latihan ( tak pasti sebab ada tulisan bercetak dan berconteng), sebatang pen dan dibelek-belek helaian buku tersebut sambil mulut terkumat kamit membaca, saya dari jauh dapat lihat melalui bibirnya yang bergerak.. sedang study barangkali.. wau cepat responnya pada pelajar melayu yang membaca tadi..

Orang lain? Sama ada tidur (kepenatan atau boring) atau main telefon macam saya ni..

Bukan nak rasis atau menyebelahi mana-mana kaum, hakikatnya apa saya nak cerita, orang yang berjaya dia tengok  orang lain berusaha, dia akan berusaha sama agar dapat berjaya macam orang yang dilihatnya

Orang yang kurang berjaya, ditengoknya orang berusaha, sama ada dia dengki atau dia akan usaha nak jatuhkan orang yang gigih berusaha tadi atau dia tak buat apa-apa, langsung..

Okay stesen saya dah sampai.. 😎..

Nanti ada masa akan share lagi cerita macam ni

No comments:

Post a Comment